Hun er så tynd

10. januar 2010

Alder:
5 mdr.

Hun er så tynd

Hej Helen

Okay, her kommer nok en ret lang smøre, men here goes...

Min kæreste, datter og jeg er pt. bosiddende i Sverige mens jeg er på barsel. Mødregrupper findes efter sigende ikke pga. fare for smitte af svineinfluezaen, men vi går til sundhedsplejerske på barnvårdcentralen med vores dejlige, lille datter ca. en gang i måneden efterhånden. Det er bare ikke meget rådgivning, man kan få ud af sundhedsplejersken!

Jeg synes, vores lille pige er meget tynd, selvom sundhedsplejersken ikke er bekymret. Hun følger sin kurve både i længde og i vægt, men hun ligger over middel i længde og under middel i vægt. Sidste gang var hun 67 cm og vejede 6750g. Sundhedsplejersken rådede os til at give hende flaske med mme om aftenen for en måned siden (der ammede jeg fuldt ud), og vi har endda indført to flasker efter det - en inden sovetid kl 19 og et sent aftenmåltid kl 23 ca.

Efter det er vi begyndt at give hende grød og grøntsagsmos, og af og til har vi puttet frugtmos i grøden, da hun ikke har været så vild med ren frugtmos. Vi startede bare med et enkelt måltid om dagen, men har rimelig hurtigt sat det op til 2-3 gange. Hendes døgnrytme er nogenlunde således:

06.00 Ammes
07.00 Op, tøj på og med mor på badeværelset
08.45 Ammes og lægges til lur
09.30 Op (hun nægter at sove mere end 45 min om morgenen!), grød, lege
11.00 Ammes og lægges til lur
12.30 Op, ammes, lege
14.00 ca. Ammes og lægges til lur
15.30 Op, ammes lege
17.00 Evt. lur
17.30 Op, grød/mos
19.00 Flaske og godnat
ca. 23.00 Flaske
ca. 03.00 Ammes
Evt. ammes igen kl. 04.30

Det skal lige siges, at det var hendes rytme INDEN vi tog til DK på juleferie, det har virkelig været svært at holde rytmen i julen og efter vi er kommet hjem igen.

Mine spørgsmål er følgende:

1. Hun spiser kun meget lidt hver gang, hun får flaske eller jeg ammer hende. Både nat og dag. Hvis jeg er heldig, kan jeg få hende til at tage 100 ml. af flasken. Normalt er det kun ca 60 ml. Og når jeg ammer, spiser hun også kun meget kort tid af gangen. Det er noget, hun har gjort lige siden fødslen, og hun vil ikke tage imod mere. Kan jeg gøre noget nu for, at hun vil drikke mere? Jeg har hele tiden været bekymret for, om hun fik nok næring, og det var derfor jeg begyndte at indføre mme på flaske to gange.

2. Indførslen af grød og mos gik rigtig godt i starten, og hun syntes det var rigtig sjovt at få lov til at sidde med og spise sammen ...

Annonce

... med/ligesom os andre. Men nu synes jeg, det er stagneret en smule, og hun er begyndt at virke uinteresseret i det. Hvad kan vi gøre for at afhjælpe dette?

Jeg ved godt, at hun kun er 5 mdr., men jeg vil så gerne have at hun får næring nok. Hun kigger meget interesseret på vores mad, når vi spiser. Vi købte noget mild havregrød fra nestlé her i Sverige, der stod at det måtte gives fra 4 mdr, og det var hun helt vild med. Vi er så stoppet med at give hende det efter, vi fandt ud af at hun ikke måtte få det endnu pga. gluten. Hun har bare ikke kunnet lide andre grød typer lige så godt. Må vi give hende havregrøden? Eller skal vi lade være? Er der noget, vi kan gøre for at gøre det andet grød og mos spændende?

3. Har du et forslag til, hvordan hendes døgnrytme kan se ud?

4. Hun er begyndt at vågne oftere om natten (efter sen aften-flasken). I nat vågnede hun 3 gange og ville ammes, kl. 2.30, kl. 4.30, og kl 5.30 (her strækte jeg den til kl. 6). Jeg ammer hende liggende, og af og til falder jeg i søvn inden hun har spist færdig. For det meste synes jeg dog, hun spiser ok, men ved den tår kl. 4.30 i nat spiste hun kun et par min., og så ville hun ikke have mere. Kan jeg gøre noget for at 'fjerne' nogle af disse natmåltider? Jeg har lidt på fornemmelse af, at noget af det skyldes tryghed. Jeg giver hende også sut nogle gange i løbet af natte udover dette.

5. Hun sover kun 45 min. ad gangen til lur, hvis hun bliver puttet i sengen (det er ofte for koldt til at hun kan komme ud i barnevognen her i Sverige). Og nogle gang kan vi ikke få hende til at sove mere, så hendes dagsrytme bliver helt ødelagt. Og det hjælper ikke at lægge hende i barnevognen indenfor, det hopper hun ikke på. :o) Kan vi her gøre noget?

6. Her i Sverige har de en del færdiglavede babymadsprodukter, som ser spændende ud. Men jeg er meget i tvivl om aldersanvisningerne på dem. F.eks den tidligere nævnte yndlingshavregrød står der må gives fra 4 mdr., frugtmos med yoghurt el. grøntsager med kylling må gives fra 5 mdr.. Kan vi stole på det? Er det ok at give hende, eller skal vi følge sundhedsstyrelsens vejledning til punkt og prikke?

Jeg tror efterhånden at jeg er igennem mine mange spørgmål, men det blev da også til en del. :o)

Jeg glæder mig meget til at høre fra dig og få ro i sindet, for alle disse spørgsmål har plaget mig meget, men der har ikke rigtigt været nogen at stille dem til.

Kærlig hilsen

Hanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder