Brev:
Hun er så tynd
10. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Hun er så tynd
Hej Helen
Okay, her kommer nok en ret lang smøre, men here goes...
Min kæreste, datter og jeg er pt. bosiddende i Sverige mens jeg er på barsel. Mødregrupper findes efter sigende ikke pga. fare for smitte af svineinfluezaen, men vi går til sundhedsplejerske på barnvårdcentralen med vores dejlige, lille datter ca. en gang i måneden efterhånden. Det er bare ikke meget rådgivning, man kan få ud af sundhedsplejersken!
Jeg synes, vores lille pige er meget tynd, selvom sundhedsplejersken ikke er bekymret. Hun følger sin kurve både i længde og i vægt, men hun ligger over middel i længde og under middel i vægt. Sidste gang var hun 67 cm og vejede 6750g. Sundhedsplejersken rådede os til at give hende flaske med mme om aftenen for en måned siden (der ammede jeg fuldt ud), og vi har endda indført to flasker efter det - en inden sovetid kl 19 og et sent aftenmåltid kl 23 ca.
Efter det er vi begyndt at give hende grød og grøntsagsmos, og af og til har vi puttet frugtmos i grøden, da hun ikke har været så vild med ren frugtmos. Vi startede bare med et enkelt måltid om dagen, men har rimelig hurtigt sat det op til 2-3 gange. Hendes døgnrytme er nogenlunde således:
06.00 Ammes
07.00 Op, tøj på og med mor på badeværelset
08.45 Ammes og lægges til lur
09.30 Op (hun nægter at sove mere end 45 min om morgenen!), grød, lege
11.00 Ammes og lægges til lur
12.30 Op, ammes, lege
14.00 ca. Ammes og lægges til lur
15.30 Op, ammes lege
17.00 Evt. lur
17.30 Op, grød/mos
19.00 Flaske og godnat
ca. 23.00 Flaske
ca. 03.00 Ammes
Evt. ammes igen kl. 04.30
Det skal lige siges, at det var hendes rytme INDEN vi tog til DK på juleferie, det har virkelig været svært at holde rytmen i julen og efter vi er kommet hjem igen.
Mine spørgsmål er følgende:
1. Hun spiser kun meget lidt hver gang, hun får flaske eller jeg ammer hende. Både nat og dag. Hvis jeg er heldig, kan jeg få hende til at tage 100 ml. af flasken. Normalt er det kun ca 60 ml. Og når jeg ammer, spiser hun også kun meget kort tid af gangen. Det er noget, hun har gjort lige siden fødslen, og hun vil ikke tage imod mere. Kan jeg gøre noget nu for, at hun vil drikke mere? Jeg har hele tiden været bekymret for, om hun fik nok næring, og det var derfor jeg begyndte at indføre mme på flaske to gange.
2. Indførslen af grød og mos gik rigtig godt i starten, og hun syntes det var rigtig sjovt at få lov til at sidde med og spise sammen med/ligesom os andre. Men nu synes jeg, det er stagneret en smule, og hun er begyndt at virke uinteresseret i det. Hvad kan vi gøre for at afhjælpe dette?
Jeg ved godt, at hun kun er 5 mdr., men jeg vil så gerne have at hun får næring nok. Hun kigger meget interesseret på vores mad, når vi spiser. Vi købte noget mild havregrød fra nestlé her i Sverige, der stod at det måtte gives fra 4 mdr, og det var hun helt vild med. Vi er så stoppet med at give hende det efter, vi fandt ud af at hun ikke måtte få det endnu pga. gluten. Hun har bare ikke kunnet lide andre grød typer lige så godt. Må vi give hende havregrøden? Eller skal vi lade være? Er der noget, vi kan gøre for at gøre det andet grød og mos spændende?
3. Har du et forslag til, hvordan hendes døgnrytme kan se ud?
4. Hun er begyndt at vågne oftere om natten (efter sen aften-flasken). I nat vågnede hun 3 gange og ville ammes, kl. 2.30, kl. 4.30, og kl 5.30 (her strækte jeg den til kl. 6). Jeg ammer hende liggende, og af og til falder jeg i søvn inden hun har spist færdig. For det meste synes jeg dog, hun spiser ok, men ved den tår kl. 4.30 i nat spiste hun kun et par min., og så ville hun ikke have mere. Kan jeg gøre noget for at 'fjerne' nogle af disse natmåltider? Jeg har lidt på fornemmelse af, at noget af det skyldes tryghed. Jeg giver hende også sut nogle gange i løbet af natte udover dette.
5. Hun sover kun 45 min. ad gangen til lur, hvis hun bliver puttet i sengen (det er ofte for koldt til at hun kan komme ud i barnevognen her i Sverige). Og nogle gang kan vi ikke få hende til at sove mere, så hendes dagsrytme bliver helt ødelagt. Og det hjælper ikke at lægge hende i barnevognen indenfor, det hopper hun ikke på. :o) Kan vi her gøre noget?
6. Her i Sverige har de en del færdiglavede babymadsprodukter, som ser spændende ud. Men jeg er meget i tvivl om aldersanvisningerne på dem. F.eks den tidligere nævnte yndlingshavregrød står der må gives fra 4 mdr., frugtmos med yoghurt el. grøntsager med kylling må gives fra 5 mdr.. Kan vi stole på det? Er det ok at give hende, eller skal vi følge sundhedsstyrelsens vejledning til punkt og prikke?
Jeg tror efterhånden at jeg er igennem mine mange spørgmål, men det blev da også til en del. :o)
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig og få ro i sindet, for alle disse spørgsmål har plaget mig meget, men der har ikke rigtigt været nogen at stille dem til.
Kærlig hilsen
Hanne